Gemeenten willen cameraschild tegen zwaar vrachtverkeer

De drie burgemeesters, Erik Broeckx (N-VA), Dis Van Bercke­laer (Iedereen Borsbeek) en Koen T’Sijen (PRO Boechout-Vremde), trokken naar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met hun voorstel. “In augustus of september beginnen de werken op de Krijgsbaan (R11), van de Eggestraat tot voorbij de Heirbaan. Gedurende negen maanden kan er geen verkeer van Wommelgem richting Wilrijk rijden. Omgekeerd kan het nog wel. Maar als we geen maatregelen nemen, is het gedaan met rijden. Vrachtwagens zullen zich vastrijden in onze straten, want de R11 is de sluipweg wanneer er files staan op de E313 en de Antwerpse Ring”, stelt burgemeester Broeckx het probleem.

De burgemeesters vrezen twee sluiproutes van vrachtwagens die normaal de R11 nemen als de autostrades dicht zitten. “Wij liggen aan de noordzijde van de nakende werf. Het doorgaand vrachtverkeer kan nog steeds de afrit in Wommelgem nemen om via de Herentalsebaan of de Robianostraat door ons centrum en de Boechoutsesteenweg terug naar Mortsel rijden om de werf te omzeilen. We hebben wel verkeersborden staan dat vrachtwagens + 5,5 ton niet door ons dorp mogen maar dat biedt onvoldoende garantie. Daarnaast beginnen er op ons grondgebied binnenkort ook werken in de Schanslaan. We zijn dan ook heel blij met het initiatief dat Mortsel heeft genomen”, legt de Borsbeekse burgemeester Van Berckelaer uit.

Een tweede sluiproute om de R11 te vermijden, wordt de afrit Massenhoven om via de ring van Lier en de Provinciesteenweg (N10) door Boechout naar Mortsel te rijden.

De oplossing zit dus in het plaatsen van ANPR-camera’s op strategische plaatsen. “We willen het de middenstand en onze handelaren niet moeilijk maken. We willen alleen het zwaar doorgaand vrachtverkeer buiten houden”, vult burgemeester T’Sijen aan.

Het onderzoek en de mogelijke uitwerking zijn in handen van de minister en het AWV. “De technische middelen zijn er en ook budgettair zien we geen problemen. Alleen de timing kan krap worden. We zijn al april en de werken naderen. We zien de camera’s het liefst in augustus verschijnen, maar als het een maand later is, kunnen we er mee leven”, zegt Broeckx.

Proefperiode

De drie burgemeesters geven aan dat er camera’s moeten komen aan de rotonde van Wommelgem en het op- en afrittencomplex van Massenhoven enerzijds en tussen Boechout en Mortsel anderzijds. Zwaar doorgaand vrachtverkeer dat tussen deze punten wordt waargenomen en niet in de buurt moet zijn, mag zich aan boetes verwachten. Ook de camera’s op de grens van Lier en Boechout op de Provinciesteenweg en de Lispersteenweg kunnen in het schild opgenomen worden.

“We zijn blij dat de minister en het AWV positief op ons voorstel reageerden. De stad Lier en de gemeente Wommelgem werden ook in dit verhaal betrokken. De wegenwerken op de Krijgsbaan zijn ook ideaal om het cameraschild als een proefperiode te aanzien. Misschien kan het nadien blijven bestaan als structurele oplossing tegen het zware vrachtverkeer en om onze centra te ontlasten”, klinkt het.

De wegenwerken op de Krijgsbaan zullen ver op voorhand op de E313 aangekondigd worden, zodat vrachtwagenchauffeurs op de hoogte zijn. “Het is de bedoeling dat dit type van verkeer op de autostrades zoals de E313, de E19 en de Antwerpse Ring blijft, ook al staan daar files. Onze dorpskernen zijn niet gemaakt voor zwaar verkeer. Voor de chauffeurs is het ook aangenamer rijden. Niemand wil zich vastrijden in te kleine straten of aan moeilijke passages”, laat Van Berckelaer weten.

Volgens de Borsbeekse burgemeester volgt ook Deurne het verhaal van de camera’s op. “Want ook daar vreest men sluipverkeer van vrachtwagens die via de rotonde in Wommelgem een uitweg zoeken langs bijvoorbeeld de Herentalsebaan.”

Met z’n drieën volgen ze het dossier nu van nabij op.

Bron: Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 05 Apr. 2019, Pagina 24