Zwijndrecht en Mortsel onderzoeken uitbreiding LEZ

Op 24 april 2017, over deze onderwerpen: Milieu, Mobiliteit

Antwerpen, Zwijndrecht en Mortsel gaan samen de uitbreiding van de lage-emissiezone (LEZ) onderzoeken. De lokale besturen beseffen dat luchtverontreiniging niet stopt aan de grenzen van de LEZ.

De Antwerpse LEZ is sinds 1 februari van kracht. Vervuilende wagens worden geweerd in het gebied binnen de Ring en Linkeroever. De controle gebeurt aan de hand van ANPR-camera’s. Uit de recente cijfers van maart blijkt dat van de 643.413 Belgische wagens die de LEZ in- en uitrijden er 17.514 of 2,7% te vervuilend waren. Die bestuurders krijgen een boete van 125 euro.

Antwerpen had sowieso plannen om de LEZ uit te breiden naar buiten de Ring, maar ook enkele randgemeenten toonden al interesse. Ook buiten de huidige LEZ zijn er knelpunten op vlak van luchtkwaliteit.

Blij met interesse

Met de studie willen de besturen van Antwerpen, Zwijndrecht en Mortsel nu laten nagaan of er uitbreidingsscenario’s mogelijk zijn, welke pistes wenselijk zijn en wat de mogelijke effecten zijn op de luchtkwaliteit en de gezondheid van de bewoners.

“Ik vind het een goede zaak dat deze studie onderzoekt welk effect een uitbreiding van onze LEZ heeft op de gezondheid van de inwoners van onze districten”, zegt Antwerps leefmilieuschepen ­Nabilla Ait Daoud (N-VA). “Ik ben ook blij met de interesse vanuit onze buren Mortsel en Zwijndrecht.”

In Mortsel valt hetzelfde te horen. “We zijn tevreden dat dit in een groter geheel wordt bekeken in een intergemeentelijke studie, omdat de gevolgen uiteraard verder gaan dan de gemeentegrenzen”, zegt Mortsels burgemeester Erik Broeckx (N-VA). “De resultaten van deze studie zullen bepalend zijn voor onze keuze of we al dan niet instappen in de LEZ.

Ernstig onderzoeken

De Zwijndrechtse burgemeester André Van de Vyver (Groen) vindt het buitengewoon positief dat deze mogelijkheid zich aandient. “De luchtkwaliteit is al vele jaren een bekommernis van het Zwijndrechtse bestuur”, zegt Van de Vyver. “De aanwezigheid van twee snelwegen en een drukke spoorlijn met veel goederenvervoer zorgen voor te veel emissies. Dat blijkt uit de resultaten van het meetpunt voor fijn stof dat zich in Zwijndrecht bevindt. Elke maatregel die de emissies van het verkeer kan terugdringen, verdient het om ernstig onderzocht te worden.”

De onderzoekers zullen rekening houden met knelpuntzones op vlak van luchtkwaliteit, de duidelijkheid voor de weggebruiker, mogelijkheden tot handhaving, alternatieven voor de weggebruikers in en naar de zone en alternatieven voor doorgaand verkeer. Voor ieder scenario worden de kosten en baten in beeld gebracht. Ook de handhaving van de LEZ wordt bekeken, want dat is voor een groot gebied niet evident.

“De gemeenschappelijke studie wil niet zeggen dat alle besturen samen de LEZ moeten uitbreiden of invoeren”, zegt Ait Daoud. “Elk bestuur moet dit op basis van de resultaten zelf bekijken.”

Bron: Gazet van Antwerpen/Waasland - 24 Apr. 2017, Pagina 17