N-VA-Mortsel is niet te spreken over aanpassing treinnet

Op 23 juli 2024

In 2022 werd naar aanleiding van corona het aantal IC-treinen op het traject Antwerpen–Brussel tijdelijk verminderd van 4 naar 3 per uur. Dit had tot gevolg dat er nog slechts 1 trein in Mortsel-Oude-God stopte per uur. Na het hernemen van het normale woon-werkverkeer na corona bleek al gauw hoe groot de nood was aan deze verbinding.

“We waren dan ook verheugd dat deze trein sinds september 2023 opnieuw reed. Groot is daarom onze verbazing te vernemen dat deze trein opnieuw dreigt te verdwijnen, ditmaal naar aanleiding van de nieuwe, snellere IC-verbinding tussen Brussel en Amsterdam die gepland wordt. Opnieuw worden door deze beslissing potentieel honderden dagelijkse reizigers uit de Zuidrand rond Antwerpen in de kou gezet”, aldus burgemeester Erik Broeckx.

Vraag om behoud van het aanbod

Het college van burgemeester en schepenen van Mortsel vraagt daarom met aandrang om de verbinding Antwerpen-Brussel te behouden op 4 treinen per uur, waarvan er 2 stoppen in Mortsel-Oude-God. Gezien dit 1 van de drukste trajecten op het Belgische spoornet betreft, lijkt dit een logische keuze. Het stijgend aantal nodige treinen op die as bevestigt dit.

“Wij kiezen resoluut om lokaal verkeer als basisfundament en hefboom te beschouwen in het realiseren van een modal shift. Dit staat blijkbaar in contrast met de geldende prioriteitsprincipes van Infrabel, die internationaal verkeer prioriteit geeft over lokaal binnenlands verkeer. Op die manier worden heel wat Vlaamse pendelaars de dupe van het internationaal Europees verkeer”, aldus burgemeester Erik Broeckx. “De lokale pendelaar moet voorrang krijgen. Internationale reizigers als eerste prioriteit beschouwen is volgens ons een foute keuze. We hopen dat inspanningen op lokaal niveau rond mobiliteit blijvend ondersteund worden door ingrepen op Vlaams én federaal niveau en niet tegengewerkt. De mobiliteitsuitdagingen in ons land kunnen we immers niet alleen lokaal oplossen, alleen in samenwerking en overleg. In de gemeenteraad van september leggen we een motie voor in de hoop dat alle partijen zullen volgen.”

In een stad en een regio die te kampen heeft met enorme verkeersdrukte en mobiliteitsproblemen zoals deze waarin Mortsel is gelegen, zou het openbaar vervoer zo breed mogelijk beschikbaar moeten zijn.

“Als stad proberen wij dan ook zoveel mogelijk onze bewoners aan te moedigen alternatieve vervoersmodi te gebruiken en daarvoor de nodige infrastructuur te voorzien. We streven er actief naar, net als NMBS, om meer mensen voor de trein te laten kiezen, om zodoende een modal shift te realiseren.”

Station Mortsel-Oude-God is door zijn ligging in de Zuidrand rond Antwerpen een veelgebruikte dagelijkse halte voor (werk)pendelaars, Mortselaars én inwoners van de gehele Zuidrand, zowel naar Antwerpen als naar Brussel.

Erik Broeckx
Burgemeester Mortsel