In het spoor van de gulden sporen: N-VA Mortsel bezoekt Kortrijk

Op 3 juni 2023, over deze onderwerpen: Activiteiten N-VA Mortsel

Op zaterdag 3 juni organiseerde N-VA Mortsel haar daguitstap naar het belevingscentrum 1302 in Kortrijk. Het belevingscentrum vertelt het verhaal van de alom gekende Guldensporenslag, het Graafschap Vlaanderen en hoe deze gebeurtenis de Vlaamse identiteit mee heeft gevormd. Onze gids was niemand minder dan Axel Ronse, Vlaams Parlementslid en Kortrijkenaar in hart en ziel.

'S morgens vroeg vertrok een bus vol leden van N-VA Mortsel en uit de Zuidrand richting Kortrijk, waar zij werden ontvangen door Vlaams Parlementslid Axel Ronse, die hen ook rondleidde in het belevingscentrum 1302 in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Kortrijk. De betoverende beleving dompelt je helemaal onder in de geschiedenis van het Graafschap Vlaanderen, de iconische Vlaamse veldslag tegen het Franse leger en de rol van de Guldensporenslag in de Vlaamse identiteitsbeleving van gisteren en vandaag.

Het topstuk van de rondleiding: de kist van Oxford, of de ‘Courtrai Chest’. De kist is een van de oudste afbeeldingen van de Guldensporenslag en is dankzij Minister-President Jan Jambon en Axel Ronse een jaar in bruikleen in Vlaanderen.

Na de lunch in het Mouterijtje ging de wandeling verder langs het prachtige Begijnhof, de imposante Bruultorens aan de Leie en de Grote Markt van Kortrijk.