“De mobiliteit is al verbeterd, maar het moet nog beter”

Op 23 januari 2019

De verbouwing van het stadhuis en Meerminne, de renovatie van Fort 4, meer sociale woningen, ANPR-camera’s op invalswegen, geen zwaar verkeer in het centrum, deelauto’s, Velo’s misschien… De Mortselse coalitie heeft haar bestuursakkoord voorgesteld. Het motto? ‘Samen Mortsel nog sterker maken en de stad op mensenmaat verder verbeteren voor morgen.’

Het akkoord van N-VA, sp.a en Open Vld telt tien globale actieplannen die nu verder uitgediept worden. “Mortsel heeft veel troeven. Het is een drukke levendige stad, met daarnaast ook rustige wijken. Daar bouwen we aan verder”, zegt burgemeester Erik Broeckx (N-VA).

“Over drie jaar moet ons functioneel stadhuis met onder andere onze stadsdiensten, bibliotheek en multifunctionele zaal klaar zijn. Daarna beginnen de werken om van Meerminne een welzijnscampus met serviceflats te maken. Over een paar maanden hopen we ook met de renovatie van Fort 4 te beginnen. We starten bij de daken.”

Bij ieder project wordt gekeken of er groen bij kan komen. “We willen de stad verder ontharden. Tien jaar geleden scoorde Mortsel al sterk en dat willen we verder zetten”, meldt schepen Steve D’Hulster (sp.a), die de burgers wil aanzetten om mee te werken aan een beter klimaat, onder andere met groepsaankopen.

“De mobiliteit is al verbeterd, maar het moet nog beter. We zullen hard inzetten op diverse vervoersmiddelen zoals het autodelen, elektrische deelfietsen, scooters en we hopen aansluiting te vinden op het Velo-systeem van Antwerpen. Met het Vlaams gewest overleggen we om zwaar verkeer uit ons centrum te weren”, geeft Broeckx aan.

Nieuwe omleidingsweg

Over de mogelijke aanleg van de nieuwe omleidingsweg tussen de N10 en de R11 lopen de meningen uiteen. N-VA en Open Vld zijn in principe voor, sp.a is tegen. Alle partijen wachten het milieu-effectenrapport af. “Maar deze nieuwe weg mag geen negatieve invloed hebben op onze wijken”, stelt schepen Livia Moreau (Open Vld).

Verder wil het bestuur het aantal sociale woningen optrekken van driehonderd naar vierhonderdvijftig en ANPR-camera’s op de invalswegen plaatsen. Nog in de plannen: een jaarbudget van 25.000 euro voor Mortselaren met interessante voorstellen, een voltijdse ambtenaar voor de lokale handel, sociale cohesie en inburgering stimuleren, het starten van een Tornado Team voor nette straten en inzetten op participatie.

Bron: Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 23 Jan. 2019, Pagina 25