11 juli - Vlaanderen Feest

Op 8 juli 2024
11 juli 2024
Feestrede door Erik Broeckx  Burgemeester van Mortsel  -

Vandaag,  op deze Vlaamse feestdag,  blikken wij als gemeenschap terug op het verleden dat ons tot Vlaming gevormd heeft. We maken, als een staat-in-wording, de balans op hoe we ervoor staan binnen een Europa van morgen en binnen een wereld van morgen.

Meer dan zeven eeuwen geleden ploeterde een volksleger uit het graafschap Vlaanderen zich in de Kortrijkse modder naar een overwinning tegen een ridderleger uit Frankrijk.
De Guldensporenslag was een feit.
11 juli werd een symbool. Een symbool voor de kracht van een vastberaden volk, een symbool van het verlangen naar vrijheid, een symbool voor de strijd van de kleine burger tegen de heersende elite.
Op 11 juli herdenken wij niet op de eerste plaats de veldslag op de Kouter maar vieren wij het feest van onze samenhorigheid, onze verbondenheid.
De guldensporenslag  werd  een  ankerpunt  voor de Vlaamse identiteit. Het is die gemeenschapsidentiteit die ons ook vandaag hier verbindt en samenbrengt.

Net zoals in 1302 beleven Vlaanderen, België, Europa, de Wereld historisch politiek moeilijke en verwarrende tijden.
De Oekraïense oorlog, Rusland met Poetin, Amerika met Biden en Trump,  China , de  oorlog tussen Israël en Palestina, de conflicten in het Midden-Oosten, het terrorisme , de groeiende grenzeloze wereld, een Europese Unie die naar zichzelf op zoek is, de energiecrisis, de milieu en -klimaatproblematiek ( dichtbij en ver weg )
én … natuurlijk de regeringsvormingen in eigen land .

In dergelijke tijden van verwarring en onzekerheid zoeken mensen naar houvast.
En velen vinden die houvast in hun nabije gemeenschap :  in hun familie, hun dorp of stad, hun land.

Vlaanderen is voor velen een houvast.
Het gezond beleven van onze Vlaamse identiteit, het gevoel ‘Vlaming’ te zijn, moet de kracht bieden niet vervreemd te geraken in een Europa van minder grenzen en meer verscheidenheid, in een wereld die hoe langer hoe meer  kleiner, diverser en complexer wordt.

Ook Mortsel is voor velen een houvast.
“ Mortselaar zijn” is ook een vorm van identiteit waar wij als  lokaal bestuur elke dag aan werken.
Beseffen dat je fier kan zijn over je eigen plek, je eigen wijk, je eigen stad, je eigen thuis geeft rust.
Een thuisgevoel in Mortsel is heel belangrijk.

Zeker op deze Vlaamse feestdag  moet worden oproepen om de Vlaamse ontvoogding verder te zetten door communautaire stappen te zetten.
Wij moeten blijven streven naar een staatsstructuur die ons ‘Vlamingen’ de noodzakelijke hefbomen in handen geeft om onze toekomst een betere vorm te geven.
Dit kan alleen maar voordelen bieden aan elke Vlaming zelf… én aan zijn lokale besturen.

Als burgermeester ben ik ervan overtuigd dat ook Mortsel  en de Mortselaar van méér Vlaanderen beter wordt.
Méér en beter  Vlaanderen ligt niet alleen  in de groei van de institutionele autonomie, maar ook in de mate waarin de modale Vlaming gelukkiger wordt.
“Elke Vlaming een tevreden Vlaming” is het uiteindelijk doel.

Prettige Feestdag,

Erik Broeckx