Twee miljoen euro voor nieuwe fietstunnel onder spoor

Op 17 juni 2016

Europa en Vlaanderen trekken ruim 2 miljoen euro uit voor de aanleg van een fietstunnel op de grens tussen Mortsel en Boechout. Ter hoogte van de N10 moet de nog aan te leggen fietsostrade Lier-Antwerpen immers de sporen onder.

De Vlaamse overheid investeert met de steun van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) 21,7 miljoen euro in dertien fietsverbindingen in Vlaanderen. Net geen 2,1 miljoen euro van dat geld zal worden gebruikt voor een nieuwe fietstunnel onder de spoorlijn Antwerpen-Lier, nabij de N10, op de grens tussen Mortsel en Boechout.

“Het is de bedoeling om binnen het half jaar met de diverse projecten van start te gaan en deze over ten laatste drie jaar afgewerkt te hebben”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “We investeren in vlotte en veilige fietsverbindingen. Die moeten dienen als keiharde argumenten om chauffeurs tot de fiets te bekeren en zo voor minder auto’s op onze wegen te zorgen.”

De nieuwe fietstunnel aan de N10 zal onderdeel uitmaken van de grotendeels nog aan te leggen fietsostrade tussen Antwerpen en Lier, een project van de provincie. De verbinding start aan het station van Berchem en volgt dan de spoorlijn langs de luchthaven richting de grens tussen Mortsel en Boechout. Ter hoogte van de N10 moet de fietsweg de sporen onder, om aan de andere kant te kunnen aansluiten op het al bestaande stuk in Boechout.

De exacte locatie van de tunnel staat nog niet helemaal vast. “We zitten volgende week samen met alle betrokken partners”, zegt Chris Brouwers, diensthoofd Mobiliteit bij de provincie Antwerpen. “De plaats waar we de tunnel zouden willen graven, ligt niet ver van de Koude Beek en bevindt zich dus in een gebied dat gevoelig is voor water. Dat moeten we dus eerst goed bestuderen.”

“Fantastisch nieuws”

Mortsel en Boechout werken actief mee aan de nieuwe fietsostrade en zitten volgende week dan ook mee aan tafel met de Vlaamse overheid, de provincie en de spoorwegbeheerder. “We zijn blij dat het geld er nu is en dat deze belangrijke verbinding gemaakt kan worden”, zegt Erik Broeckx (N-VA), burgemeester van Mortsel. “We hopen een heel aantal mensen op de fiets te krijgen en de verkeersdrukte op onze wegen zo te verminderen.

“Fantastisch nieuws, we moeten het fietsnetwerk in de regio zo sterk mogelijk uitbouwen”, vult Boechouts ambtgenoot Koen T’Sijen (PRO) aan. “Op ons grondgebied is de fietsostrade al een tijdje klaar en we zien dat er heel wat inwoners gebruik van maken. Door de aanwezigheid van de Koude Beek en de aan te houden hellingsgraad voor het fietspad zal de oefening wel niet eenvoudig zijn. Het is bijvoorbeeld best mogelijk dat een brug alsnog een betere optie blijkt.”

T’Sijen neemt nog een ander punt mee naar de gesprekken. “De fietsostrade kruist verderop in Boechout de Alexander Franckstraat, een drukke weg waar dagelijks achtduizend voertuigen voorbijrijden. Nu moeten de fietsers er nog de baan oversteken, dus ook daar lijkt ons de aanleg van een tunnel aangewezen.”

Bron: Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 17 Jun. 2016, Pagina 16