Tot 5.000 euro subsidie voor nieuwe handelaars

Op 26 januari 2017, over deze onderwerpen: Middenstand

In het centrum van Mortsel staat 18% van de winkelpanden leeg. Met een starterssubsidie tot 5.000 euro wil het stadsbestuur handelaars en ondernemers overtuigen om zich in Mortsel te vestigen. De gemeenteraad heeft daarvoor de nodige reglementen vernieuwd, in een ultieme poging om de almaar stijgende leegstand te stoppen.

De pas goedgekeurde regels voor de premie zijn opgesteld op basis van de starterssubsidie die in mei 2015 werd goedgekeurd. Nu zijn de zones die in aanmerking komen duidelijker gemaakt en de subsidiebedragen zijn ­aangepast.

In elke zone verhogen we de subsidie, omdat we alle kleinhandels- of horecazaken in Mortsel belangrijk vinden”, zegt Ilse Lacante (N-VA), schepen van Lokale Economie. Ze maakt daar wel meteen een scherpe kanttekening bij. “Want het mag wel duidelijk zijn dat we voluit gaan voor de zone Statielei, Pieter Reypenslei en een stukje Antwerpsestraat. Die vormen het uithangbord van onze stad. Loopt het daar mis, dan springt dat meteen in het oog.”

Intrek nemen in leegstand pand

Nieuwkomers kunnen een premie binnenhalen tot 5.000 euro, waarbij een van de voorwaarden is dat ze hun intrek nemen in een leegstaand pand. “Zo proberen we van onze kernen nog meer een prioriteit te maken, zonder andere zones in de kou te laten staan”, zegt Lacante.

Oppositiepartij Mortsel Anders had tijdens de gemeenteraad bedenkingen bij het systeem. “We vrezen dat de subsidies niet terechtkomen bij mensen die zo’n premie echt nodig hebben. We begrijpen ook niet dat de noodlijdende gaanderijen - die ook in het centrum liggen - niet als prioriteit worden gezien”, luidde de kritiek namens raadslid Naranjo Decamps.

Jaar gratis huren

Schepen Lacante haalde aan dat - in verhouding met de huurprijzen - er subsidies klaarliggen tot 1.300 euro. “En dat staat voor sommige winkelruimtes daar gelijk aan een jaar gratis huren, mét gemeenschapsgeld. Wie doet ons dit na?”, vroeg burgemeester Erik Broeckx (N-VA) zich af. “De leegstand op de as zit ondertussen aan zo’n 18%. We willen nu een klimaat scheppen dat mensen die overwegen zich in Mortsel te vestigen over de streep kan trekken”, zei Lacante.

Mortsel Anders onthield zich bij de stemming. Alle andere partijen stemden in met de nieuwe starterssubsidie voor ondernemers.

Bron: Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid, Do. 26 Jan. 2017, Pagina 15