Team achter Bocadero strijkt volgende zomer neer in Fort 4

Op 19 september 2018, over deze onderwerpen: Fort 4

De zomer is nog niet (helemaal) voorbij, maar in Mortsel hebben ze al mooie vooruitzichten voor die van 2019. Met Bonega bvba werd een nieuwe concessiehouder aangesteld voor de zomerbar in Fort 4. Het drietal hierachter zet al jaren mee zijn schouders onder de populaire strandbar Bocadero in Antwerpen.

Werner Vennen (45), David Gyssens (30) en Aagje Borms (35) zijn razend enthousiast om in Mortsel dit nieuwe avontuur aan te gaan. Ze waren meteen gecharmeerd door het unieke, groene kader van het fort en het kindvriendelijke, toegankelijke opzet van de zomerbar. In combinatie met hun ervaring in de horeca zijn ze vastberaden er een succesnummer van te maken. “Het wordt geen tweede Bocadero”, benadrukken ze. “In Antwerpen gaat het om een strandbar, die een totaal ander opzet heeft. De zomerbar hier is meer gezinsgericht. Dat familiale karakter willen we absoluut behouden”, verzekeren ze.

“We doen nog altijd graag wat we met Bocadero doen, maar we voelden alle drie dat we meer wilden dan dat, iets waarmee we volledig zelf van nul kunnen beginnen en waarop we voor 100% onze eigen stempel kunnen drukken”, zegt David Gyssens.

“Toen de concessie werd uitgeschreven, wisten we dat dit een ideale kans was. We wisten al van Bar4 dat het een leuke, goeddraaiende bar was en zien in de locatie en het concept heel wat potentie. Belangrijk is dat het heel toegankelijk blijft. De prijzen zullen we dan ook democratisch houden”, kondigt Werner Vennen aan.

Ruimer culinair aanbod

“Naast de focus op een kind- en gezinsvriendelijk opzet willen we zeker ook het culinaire gegeven enigszins uitbreiden”, gaat hij voort. “Enerzijds met een ruimer take-outaanbod in de foodcorner, anderzijds ook met een brasseriekeuken. En uiteraard mag er af en toe ook écht iets te beleven zijn. Ook in die zin hebben we zeker ambitie. Daarvoor zullen we met de stad de kalenders naast elkaar leggen om een mooi evenementenprogramma aan te bieden.”

Onder welke vlag ze met de zomerbar gaan varen, zijn de drie nog niet uit. “Daarover zijn we nog volop aan het brainstormen. Bar4 was natuurlijk een sterke naam voor deze locatie, maar we vinden wel iets dat onze eigenheid weerspiegelt.”

Een ander aspect dat ze vanuit hun ervaring in Bocadero wel willen importeren, is het creëren van een stuk sociale tewerkstelling. “Door de jaren in Bocadero zagen we dat heel wat kandidaten kwamen solliciteren zonder noemenswaardige ervaring of kwalificaties en met een moeilijke achtergrond. Zoals politieke vluchtelingen of mensen die door een of andere tegenslag in hun leven wat op de dool waren. Toch vonden we dat we deze mensen een eerlijke kans verdienden. Samen met VDAB stippelden we daarvoor een traject uit. We geloofden in dat verhaal, met succes. Vorig jaar kregen we hiervoor trouwens een award van Group Intro”, vertelt Gyssen. “Ten slotte verliezen we ook het milieu-aspect niet uit het oog en gaan we werken met herbruikbare bekers en rietjes die bio-afbreekbaar zijn.”

Burgemeester Erik Broeckx (N-VA) toont zich erg opgetogen deze uitbaters naar Mortsel te kunnen halen. “In april hebben we de procedure opgestart met oorspronkelijk vijf geïnteresseerde kandidaten. De uitbaters van Bar4 besloten zich op een bepaald moment terug te trekken. Uiteindelijk zijn we met drie kandidaten de eindspurt ingegaan. De tonnen ervaring die ze al opdeden met een ander zomers gebeuren heeft mee de doorslag gegeven. Vanaf de paasvakantie zal de Mortselaar in de shelter weer volop kunnen genieten”, verkondigt de burgemeester.

Bron: Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 19 Sep. 2018, Pagina 20