Rode Kubus klaar voor 120 kinderen

Op 3 april 2017, over deze onderwerpen: Kinderopvang

Een groep uitgelaten kinderen knipte zaterdag het lint door waarmee de nagel-nieuwe buitenschoolse kinderopvang De Rode Kubus in het parkgebied Oude God plechtig werd ingewijd.

Eind februari hadden de scouts en gidsen van de 121ste al hun gloednieuwe lokalen, recht over de Kubus, feestelijk ingenomen. Zaterdag was het de beurt aan de overbuur. Beide locaties zijn opgetrokken in een gelijkaardige kubusstructuur, verfijnd met rode houten planken aan de buitenzijde. De stad Mortsel investeerde goed twee miljoen euro in het gezamenlijk project.

Waar de scoutsjongens- en meisjes zelf instonden voor de binnenafwerking, werd de Rode Kubus kant en klaar opgeleverd, inclusief een eigen tuin. “We zijn niet een klein beetje trots op deze nieuwe thuis voor kinderen die in Mortsel wonen of er school- lopen”, klinkt het bij schepen voor Kinderopvang Gitta Van Peborg (sp.a).

“Eén grote thuis”

“Voor dit gebouw is flink nagedacht over vorm en inrichting. Het heeft dan ook tal van troeven. De ligging in het verkeersvrije park, een waar speelparadijs, is er maar één van. We kunnen de opvangmogelijkheid nu optrekken tot 120 kinderen. Eén grote thuis, waar elk kind zijn eigen plekje kan vinden. Een andere grote troef is het milieuvriendelijke, praktische en eigentijdse karakter van het gebouw met zijn waterbuffering via een groendak, een sterk akoestisch systeem en weldra ook een scansysteem om in-en-uit te registreren.”

Alle kinderen van de oude Kubus verhuizen naar deze nieuwe opvang. Tijdens de schoolvakanties krijgen ze er het gezelschap van de jonge spruiten van de tweede buitenschoolse kinderopvang, Billie. “Die locatie krijgt eveneens een opknapbeurt”, vertelt burgemeester Erik Broeckx (N-VA). “We dromen hier al lang van. In de oude Kubus zaten we echt te klein. Steeds meer zaken geraakten stuk. Wanneer de veilige oversteek aan de Edegemsestraat en de parking voor 36 wagens klaar zijn, kunnen we er helemaal voor gaan. Binnenkort kunnen we echt ten volle genieten van wat in de volksmond nu al ons eigen ‘Central Park’ wordt genoemd. De ontwikkeling van het Stadsterras met extra bebouwing aan de randen zal trouwens nog voor een extra boost zorgen voor heel dit parkgebied”, aldus Erik Broeckx.

Laat de Kubus een plek worden van spel, avontuur, feest en respect. Koester het en maak er iets moois van”, gaf de burgermeester aan het slot nog mee aan de hele ploeg van de buitenschoolse kinderopvang.

Bron: Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid, Ma. 03 Apr. 2017, Pagina 20