Provincie: na de besparingen, tijd voor investeringen

Op 7 december 2016

Het provinciebestuur van Antwerpen -het enige Vlaamse provinciebestuur met N-VA in de meerderheid- stelde begin december voor de vijfde keer op rij een begroting in evenwicht voor. De voorbije jaren werd meer dan 20 miljoen euro (10%) bespaard dankzij een strenger personeelsbeleid en een rationalisering van de uitgaven. Dankzij de inspanningen van de voorbije jaren hoeft het provinciebestuur dit jaar geen bijkomende besparingen meer te doen en kan er volop geïnvesteerd worden.

Provincieraadslid Vera De Hert uit Mortsel licht toe: “De provincie Antwerpen investeert de komende jaren volop in Cultuur, mobiliteit en recreatie. In Antwerpen wordt er gewerkt aan DIVA een museum rond edelsmeedkunst en diamant dat eind 2017 zal openen. In de Kempen wordt er geïnvesteerd in de Averegten en het Prinsenpark terwijl we in Mechelen verder werken aan de sporthal van De Nekker. Hiernaast wordt er verder gewerkt aan een CO2neutrale provincie en blijft er veel aandacht voor Milieu en natuur. Voor onze regio wordt er specifiek ingezet op het Landschapspark Zuidrand en wordt er stevig nagedacht over de nota Ruimte waarin verdichting van stads-en dorpskernen en behoudt of uitbreiding van groene ruimten vooropstaat.  Dankzij het besparingsbeleid is er nu opnieuw financiële marge gecreëerd zonder dat er een belastingsverhoging nodig is.”

Eerste gedeputeerde Luk Lemmens licht de afslanking van de provincies toe: “Vanaf 1 januari 2018 zullen de provincies niet langer bevoegd zijn voor de persoonsgebonden bevoegdheden zoals welzijn, jeugd, sport en cultuur. Dat is een jaar later dan oorspronkelijk gepland. Dankzij ons voorbereidend werk van de voorbije jaren kunnen we deze transitie ontspannen tegemoet kijken. Zo werd er voor de musea een Museumstichting opgericht en wordt er met Sport Vlaanderen onderhandeld om ons G-sportbeleid uit te breiden over heel Vlaanderen. Over een jaar kunnen we van start gaan met een kleinere provincie die zich zal toeleggen op de grondgebonden bevoegdheden: het aanleggen van fietsostrades, het onderhoud van de waterlopen en het uitbaten van de provinciale domeinen.”