Plannen voor brug aan Krijgsbaan duiken weer op

Op 23 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De plannen voor een brug tussen de oude spoorwegberm aan het kruispunt Krijgsbaan-Antwerpsestraat worden weer vanonder het stof gehaald. Volgende week staan ze zelfs op de agenda als de bestendige deputatie van Antwerpen op de koffie komt in Mortsel.

De laatste jaren investeerde het stadsbestuur fors om de toegankelijkheid van de oude spoorwegberm langsheen de R11 (Krijgsbaan) te verbeteren en te verfraaien. Vorige week nog werden tal van nieuwe speelstructuren geplaatst in de groene long. En afgelopen raadszitting keurde de raad opnieuw een investering goed van een kleine 70.000 euro voor extra speelelementen.

Meerwaarde

“We juichen deze inspanningen toe. Ik jog daar regelmatig en het is zeer waardevol gebied voor Mortsel. Maar waarom wordt het idee niet opnieuw bespreekbaar gemaakt om een soort fiets- en wandelbrug te bouwen ter hoogte van de afgebroken brug aan de Antwerpsestraat? Dat zou pas een meerwaarde zijn”, klonk het bij Naranjo Decamps van Mortsel Anders. “Een terechte vraag. Dit is in het verleden al vaak aan bod geweest. We hebben daar allemaal wel van gedroomd”, gaf burgemeester Erik Broeckx (N-VA) toe. “Het gaat hier natuurlijk meteen om de duurste overbrugging. Daar zijn serieuze budgetten voor nodig. En met de R11 BIS die ons nog boven het hoofd hangt, is de situatie daar vandaag niet helemaal duidelijk. Toch zouden we graag beroep kunnen doen op subsidies om dit te realiseren. Volgende week als de deputatie op bezoek komt, maken we daar één van de agendapunten van. We zien dat de fietsostrades waarin zo wordt geïnvesteerd telkens van stad naar stad lopen. Maar waarom niet dwars kruisen om zo, via pakweg een brug die de berm ontsluit, rond Antwerpen te gaan?”

Voorbeeld

Zo'n beetje dus naar het voorbeeld van de heraangelegde spoorwegberm tussen Tervuren en Oudergem. Waar trouwens ooit al een keertje een werkbezoek van een Mortselse afvaardiging plaatsvond. “Bij het Vlaams Gewest informeerden we eens naar de realisatie van een soort touwenbrug aan de Korte Eggestraat”, vulde schepen voor Ruimtelijke Ordening, Steve D'Hulster (sp.a), nog aan. “Maar dat blijkt toch allemaal zo evident niet.” “Bij het kruispunt Krijgsbaan-Antwerpsestraat zitten we ook met hellingsgraden en dergelijke om mee rekening te houden. In Lier moeten ze met de fietsostrade weldra een spoor overbruggen. Dat kost daar al snel zo'n 2 miljoen euro. Misschien kunnen we eens zien hoe ze een en ander zullen uitvoeren. In elk geval blijft dat idee ons erg genegen en pakken we het mee naar het onderhoud met de provincie.”

Bron: Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid, Do. 23 Feb. 2017, Pagina 16