’Mortsel Showt’ moet shoppers lokken

Op 25 maart 2017, over deze onderwerpen: Middenstand

Vandaag wordt de Pieter Reypenslei omgetoverd tot catwalk voor het nieuwe evenement ‘Mortsel showt’. Veertien modellen zullen de kledij en accessoires van 22 handelaren tonen tijdens modeshows met randanimatie. Het event moet Mortsel meer op de kaart zetten als winkelstad.

”We hebben al evenementen als ‘Mortsel Smaakt’, ‘Mortsel Wintert’ en de Sundayshopday. Maar rond deze periode van het jaar hadden we een leemte die we met ‘Mortsel Showt’ opvullen”, vertelt Gert Willems, woordvoerder van de stad. Ook de locatie is een bewuste keuze. “Voor de eerste editie slaan we meteen twee vliegen in één klap. We wilden ook iets organiseren weg van het Stadsplein en de Pieter Reypenslei is net helemaal heraangelegd. Het is het ideale moment om de vernieuwde woonwinkelstraat voor te stellen. De straat is trouwens makkelijk af te sluiten zonder dat het verkeer er hinder van ondervindt.”

Idee van handelaars zelf

Het concept van ‘Mortsel Showt’ ontstond bij de handelaren zelf. “We hadden dit evenement voorgesteld aan het stadsbestuur en die sprong meteen op de kar. Het doet deugd dat het bestuur luistert naar onze voorstellen. Alles wat we ondernemen om Mortsel op de kaart te zetten, is mooi meegenomen. Met acties als ‘Mortsel Showt’ trekken we zowel nieuwe klanten als potentiële handelaren aan”, reageert Johan Thomassen van het kapsalon Dupon+Thomassen uit de Pieter Reypenslei.

Er doen 22 handelaren mee aan de modeshows. “Zij zullen hun kledij en accessoires kunnen tonen dankzij veertien professionele modellen die over een catwalk van dertig vierkante meter beschikken. Het is trouwens de bedoeling dat ‘Mortsel Showt’ een weerkerend evenement wordt waarbij we eens onder bepaalde thema’s kunnen werken”, vult Ronny Magis van de dienst lokale economie aan.

Pop-ups

Volgens schepen voor Lokale Economie, Ilse Lacante, geeft het grote aantal deelnemende handelaren aan dat Mortsel als winkelstad in beweging is. “We zijn met een hele reeks acties begonnen om Mortsel weer te doen herleven als winkelstad. De starterssubsidie werd verhoogd, nieuwe bewoners krijgen kortingsbonnen, die goed worden gebruikt, en de bestickering van leegstaande panden is ook begonnen. ‘Mortsel Showt’ is het volgende onderdeel en daarna gaan we onderzoeken hoe we meer met pop-ups kunnen werken. Ook kleine inspanningen zoals nieuwe vlaggen in de straten of een bebloemingsactie moeten kunnen. We moeten de winkelstraten dezelfde beleving proberen geven als een pretpark.” Of ‘Mortsel Showt’ een leuke attractie wordt, kunnen de bezoekers vandaag vanaf 10 uur zelf ontdekken. Vanaf dan wordt het stijlvol winkelen in de Pieter Reypenslei. Om 11 uur start de randanimatie en de modeshows starten om 14.30 uur. Tegen 17 uur vangt het avondprogramma aan met foodtrucks, de opening van de straat en optredens van Luna en Smashdance.

Bron: Het Laatste Nieuws/Antwerpen Zuid - 25 Mar. 2017, Pagina 44