Mortsel hoopt in zomer 2021 stadhuis te kunnen openen

Op 13 maart 2019

Door de hekken die rond het stadhuis zijn geplaatst, kan u er niet meer naast kijken: de werken aan het stadhuis zijn in volle gang. “Momenteel gaat het nog maar om de eerste fase. Dit zijn de afbraakwerken aan de binnenzijde van het gebouw. Wanneer de werf vordert en de uitbouw er komt, zal het hekwerk tot bovenaan het stadhuis worden geplaatst”, licht schepen van Patrimonium Koen Dehaen (N-VA) toe.

Na de verbouwingen moet het stadhuis energiezuiniger, multifunctioneel en efficiënter zijn voor de gebruikers zoals het stadspersoneel. “Deze zaken vormden de aanzet van dit project. Door het gebouw meer functies te geven, wordt ook het voorliggende Stadsplein levendiger.” De functies die daar in de toekomst moeten voor zorgen en die een plaats krijgen in het vernieuwde stadhuis zijn onder andere de bibliotheek, een stadscafé, het archief, een polyvalente ruimte, kantoorruimte voor de stedelijke diensten met trouw- en raadszaal.

Door het bruisende Stadsplein en een brug achter het stadhuis over de fortgracht naar het fortdomein wordt het vernieuwde gebouw de link tussen Fort 4 en het centrum. “Op termijn zal ook het bijgebouw aan de linkerkant van de politie naast ons stadhuis verdwijnen om meer ruimte en zicht op het fortdomein te creëren. Het volledige project willen we afgewerkt zien tegen de zomer van 2021. We mikken op de maanden mei of juni van dat jaar.”

Anders dan in Nederland

Voor de stad is het een investering van zo’n 8,7 miljoen euro. Is dit nog nodig in een wereld waarin veel documenten online aangevraagd kunnen worden? “Omdat wij van ons stadhuis een multifunctioneel gebouw maken, loont het zeker nog de moeite. Uiteraard zullen wij het onze bewoners in de toekomst makkelijker maken door online reserveringen of het online aanvragen van documenten mogelijk te maken. Dit maakt nu eenmaal deel uit van een efficiënte werking. Maar in Vlaanderen is het nog belangrijk om één centraal gebouw te hebben waar de inwoners terechtkunnen voor uiteenlopende vragen en diensten. Daarom gaan wij centraliseren. Dit is een andere visie dan in Nederland waar men meer en meer stadhuizen weg wil. Daar worden ze vervangen door meer online te werken.”

Bron: Gazet van Antwerpen/Stad en Rand, Wo. 13 Mar. 2019, Pagina 24