Mortsel herdenkt 5 april 1943

Op 4 april 2024
5 april herdenking

Op 5 april herdenkt Mortsel het zwaarste bombardement van de Benelux dat Mortsel trof in 1943, een tragische gebeurtenis die diepe littekens achterliet in de geschiedenis van onze stad. Nu, 81 jaar later, blijft het belangrijk om hierbij stil te staan. Na de grootse herdenking vorig jaar, exact 80 jaar na de feiten, houdt Mortsel het dit jaar meer ingetogen tijdens het weekend van 6 en 7 april.

Herdenkingsweekend 6 en 7 april 2024

Lokaal bestuur Mortsel organiseert op zaterdag 6 april 2024 om 11.00 uur een herdenkingsbijeenkomst op de begraafplaats in Mortsel-dorp. Het kwintet Michiel Van Camp zal de plechtigheid muzikaal begeleiden, terwijl we samen stilstaan bij de gebeurtenissen. Op zondag 7 april om 11.00 uur zal in de Heilig-Kruiskerk een plechtige misviering plaatsvinden, waarin we de slachtoffers van het bombardement eren en hun herinnering levend houden.

Burgemeester Erik Broeckx: “Deze jaarlijkse herdenking op het erepark rond de honderden 5 april-kruisjes is een belangrijk sociaal en troostend moment. Velen voelen zich verbonden met het verleden maar koesteren ook de hoop op vrede in de wereld van vandaag. De vredeseis voor Oekraïne, Israël en Gaza klinkt dwingender dan ooit.”

Alle info over 5 april vind je terug op:  www.mortsel.be/5april1943     en op:     www.5april1943.be