Hoe moet het verder met de monarchie?

Op 12 juni 2016

Om een antwoord op die vraag te krijgen waren een zestigtal mensen op zondag 12 juni naar de Dieseghemhoeve afgezakt. Hendrik Vuye en Veerle Wouters – leden van de Kamer voor N-VA – stelden er hun bevindingen over het koningshuis voor. Professor staatsrecht Vuye en docente Wouters zijn co-voorzitters van Objectief V, een studiecentrum dat een breed draagvlak wil creëren voor het confederalisme en verdere stappen wil zetten in de Vlaamse ontvoogding. Daarnaast zijn ze ook ‘royalty watchers’, maar niet voor een of ander blits magazine of televisieprogramma. Vanuit hun bekommernis om de democratie nemen ze met een kritisch oog de ‘maat van de monarchie’ op, zoals de titel van hun vuistdik boek luidt.

Hendrik Vuye gaf een historisch overzicht over hoe het Belgische koningshuis zich in de loop der jaren meer macht heeft toegeëigend dan de stichters van België oorspronkelijk hadden voorzien. Daardoor zijn de Belgische vorsten al enkele malen in botsing gekomen met de geest van de Grondwet. De huidige koning staat te trappelen om meer in de schijnwerpers te komen, maar zijn kabinetschef staat nog op de rem. De vraag is wat er na het aftreden van deze laatste gaat gebeuren. Veerle Wouters beschreef het kostenplaatje dat aan de Belgische monarchie hangt. De cijfers kwamen hallucinant hoog over, en ook het gebrek aan transparantie en het bestaan van verborgen kosten ontlokten het publiek heel wat vragen. Bevreemdend is dat ‘progressieve’ politici overal ter wereld republikeinen zouden zijn, behalve in België, omdat ze menen dat dit het beste is voor het voortbestaan van de Belgische staat. Hoe democratie en monarchie met elkaar te rijmen vallen, vragen ze zich niet af. Vuye en Wouters doen dat dus wel, maar ze beseffen ook dat er op het ogenblik geen voldoende draagvlak is voor het afschaffen van het vorstenhuis. Omwille van hun verknochtheid aan de democratie ontvouwen ze daarom in hun boek 25 voorstellen opdat de monarchie dan op zijn minst ‘republikeinser’ zou worden.