De Wever krijgt herdenkingsmedaille Clare H. Armstrong

Op 26 juli 2023

Afgelopen zaterdag vond er in de Standaard Boekhandel in Mortsel de signeersessie met Bart De Wever plaats. Onze voorzitter signeerde er zijn nieuwe boek 'Het Verhaal van Antwerpen' voor iedereen die dat wenste. Tijdens de handtekensessie kreeg De Wever van een Mortselaar wel een heel speciaal cadeau: een bijzondere herdenkingsmedaille van brigadier-generaal Clare Hibbs Armstrong.

Clare H. Armstrong speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog een cruciale rol in de geschiedenis van Antwerpen: van november 1944 tot april 1945 leidde hij de luchtafweer tegen de Duitse V-bommen op onze stad en voorkwam hij dat het merendeel van de bijna zesduizend op Antwerpen afgevuurde bommen zijn doel trof. Zo werd maar liefst 97% van alle vliegende V-1 bommen uit de lucht gehaald. Armstrong werd in 1946 ereburger van de stad. Later kreeg hij ook een borstbeeld op het stadhuis. Een mooi gebaar, maar vooral een teken van respect.