De politieke liefdesbrief van Peter en Els

Op 27 maart 2024

Politiek is een hard bedrijf. Toch ontmoet je binnen deze ‘kleine’ wereld mensen die het verschil maken en moed, empathie en politieke passie uitstralen. Op 24 maart zette onze afdeling ‘N-VA Mortsel’ Peter De Roover (lijstduwer Kamer) en Els van Doesburg (lijstduwer Vlaams parlement) voor een markttafereel van Joachim Beuckelaer (1534-1574). We sloegen bruggetjes met ons culturele erfgoed, de Vlaamse, federale, Europese en lokale politiek. Beuckelaer was een Antwerpenaar. Peter De Roover ‘verloor’ zijn hart in onze koekenstad. Els van Doesburg is geboren in Soest. Haar familienaam verwijst naar de oude Hanzestad Doesburg aan de IJssel. Nederland en Vlaanderen in de schilderkunst … Nederland en Vlaanderen in de politiek … Pieter Aertsen, de oom van Joachim Beuckelaer, was een Amsterdammer. Via een Bijbels tafereel, verborgen in het doek, hadden we het over woke, het topstukkendecreet, kunst, de Vlaams-Nederlandse samenwerking, Boer Wortel en de Fé, het Europese milieubeleid. Het werd een ongedwongen gesprek. Vrank en vrij legden deze politici graag enkele zogenaamd progressieven tussen hun boterham.

Het sympathieke stel maakt ouderwetse ideeën opnieuw sexy. Ze poken het vuur aan en hanteren het fileermes. Onze burgemeester Erik Broeckx wil Mortsel verder mooier maken. Samen met een gedreven ploeg legt hij de laatste hand aan een nieuw beleidsplan. Hij wil verder werken. Het politieke landschap versnippert in de Dorpstraat, maar een sterke N-VA-ploeg biedt weerwerk.

Dirk Brentjens

voorzitter N-VA Mortsel