Uitgebreid fotoalbum van de Museumnacht

Op 31 december 2010

In het eisenpakket vragen ze dat er bij de inrichting van de tijdelijke locatie - de parking achter het stadhuis en de beginzone aan Fort 4 - wordt rekening gehouden met een handvol aspecten. Zo hopen ze op een vlotte verbinding tussen het commercieel centrum van Mortsel en de markt, ook voor mensen met kinderwagens en mindervalide personen. De werf mag geen al te grote hindernis of barrière vormen.

Verder wil het gemeenschappelijke front dat de grote marktwagens eenvoudig tot op de markt geraken langs de toegangswegen. Ook wil het front degelijke elektriciteitsvoorzieningen, een duidelijke signalisatie naar de markt en openbare toiletten in de nabije omgeving van de nieuwe locatie.

"De verhuizing moet ook heel duidelijk gecommuniceerd worden. Wij stellen voor om bijvoorbeeld draagtassen te maken met als slogan 'aangeboden door de stad Mortsel, de middenstanders en de marktkramers'. Er zijn tal van inspanningen nodig, want de win-win-combinatie tussen lokale middenstand en woensdagmarkt mag onder geen beding verloren gaan", aldus de Unimo-voorzitter.

Geen definitieve verhuizing

"En we hopen tot slot dat de markt, eenmaal de heraanleg voltooid is, terugkeert naar het vernieuwde stadsplein. Tot nu kregen we daarrond geen enkel duidelijk signaal. We vrezen een beetje dat in alle stilte zal beslist worden om de markt definitief naar het fort te verhuizen. En wat dan, hé? Kijk naar de markt op de Bist en de Jules Moretuslei in Wilrijk. De nieuwe locatie betekende een daling van verkoop van liefst 30 procent. Dat mag in Mortsel absoluut niet gebeuren."

"Ik heb het eisenpakket nog niet gezien", vertelt Erik Broeckx (N-VA), schepen voor Markt. "Maar we zaten onlangs al samen met een delegatie marktkramers. Toen bespraken we de technische aspecten. Ik denk dat deze niet veel zullen verschillen van wat er in hun brief staat, en daar houden we rekening mee. Volgende week houden we met de aannemers en de marktkramers een nieuw overleg. Het is wel degelijk de bedoeling dat de markt op het vernieuwde Stadsplein komt. Wel verhuist de markt naar de kant van het station, aan de overzijde van waar ze nu staat."