N-VA stuurt Pira naar oppositie

Op 16 oktober 2012

Een akkoord is er nog niet, maar N-VA heeft met sp.a en CD&V alvast een principeakkoord bereikt om de gesprekken aan te vatten. Schepen en N-VA-lijsttrekker Erik Broeckx geeft daarmee aan met wie hij wil besturen als hij burgemeester van Mortsel wordt. "We gaan eerst met deze partijen gesprekken voeren en we hopen die deze week af te ronden", zegt Broeckx. "Als dat niet lukt, moeten we andere partijen zoeken. Deze beslissing komt er nadat we mathematisch alles hebben berekend en nadat we de programma's hebben vergeleken. Met deze combinatie zouden we zestien zetels op de 29 hebben", legt Broeckx de keuze uit. "Sp.a is na Groen de volgende partij in grootte, daarna volgt CD&V met twee zetels. Mortsel Anders en Open Vld hebben ook twee zetels. Dat zou ook kunnen, maar we willen eerst deze piste overleggen. CD&V en sp.a kennen we uiteraard van de huidige samenwerking." Daarmee laat N-VA Groen en Ingrid Pira dus compleet links liggen. Nochtans zouden de Vlaams-nationalisten en de groenen samen genoeg zetels hebben. "Maar de kiezers hebben een duidelijk signaal gegeven dat we niet met Groen moeten samen gaan. Dat moeten we respecteren", besluit Broeckx, die de eerstvolgende dagen op een doorbraak hoopt om een bestuur zònder Groen op de been te brengen. Daarmee wenkt voor Ingrid Pira de oppositie, want haar partij kreeg nog geen uitnodiging van N-VA. Pira meldde gisteren dat ze de meeste voorkeurstemmen behaald had en zo wel degelijk nog burgemeester kon blijven. Maar die ambitie kan ze best opbergen. Zelf vindt Pira het te vroeg om inhoudelijk te reageren, maar ze voelt de bui hangen. "We hebben altijd goed samengewerkt met N-VA", zegt Pira. "Maar zondag liet Erik Broeckx me weten dat hij me na zijn partijbestuur zou contacteren. Dat heeft hij niet gedaan. Nu moet ik via de pers te weten komen dat er voor Mortsel een andere weg bewandeld wordt. Ik vind het een gebrek aan fatsoen en aan moed dat men dat niet rechtstreeks tegen mij kan zeggen." Sp.a, dat met drie zetels de derde partij van Mortsel werd, is er wel bij. "We hebben inderdaad beslist om samen te overleggen om tot een akkoord te komen", zegt Steve D'Hulster (sp.a). "Er staan helemaal nog geen krijtlijnen op papier. We willen uiteraard ons programmaverhaal verdedigen in de gesprekken. De eerste gesprekken staan woensdagavond gepland."