N-VA Mortsel op uitstap naar de IJzertoren te Diksmuide, de IJzervlakte op zondag 26 oktober 2014.

Op 3 november 2014

Tijdens de rustige busrit lichtte de gids onder meer de ontstaansgeschiedenis van de IJzertoren  toe.

Deze toren, oorspronkelijk ingewijd op 24 augustus 1930, staat aan de oever van de stroom de IJzer, nabij het stadscentrum van Diksmuide. Op de toren staat aan de vier zijden van de monumentale voet te lezen Nooit meer oorlog, in de vier talen van de strijdende partijen van het westelijk front tijdens de Eerste Wereldoorlog: Plus jamais de guerre, No more War, Nie wieder Krieg. De IJzertoren is in de eerste plaats een herdenkingsmonument voor de Vlaamse gesneuvelden van de Eerste Wereldoorlog, maar hij staat tegelijk ook symbool voor de aan de IJzer ontstane wil tot meer politieke verzelfstandiging van Vlaanderen. Op de IJzertoren staan in kruisvorm de letters AVV / VVK, wat staat voor ‘Alles Voor Vlaanderen, Vlaanderen Voor Kristus’. Enige jaren na de dynamitering van de oorspronkelijke toren op 15 maart 1946, waar de daders trouwens nooit van zijn gevonden … werd op enige meters daarvandaan een nieuwe en veel hogere (84 meter) toren gebouwd. Met de resten van de opgeblazen toren werd op het voorterrein, in de IJzerbedevaartweide, in 1950 de Paxpoort of Poort van Vrede gebouwd.

Aangekomen in het zonnige Diksmuide startte het bezoek aan de IJzertoren met een aangrijpende kortfilm die indrukken van het leven in de loopgraven tijdens WOI neerzette. Het oorlogsgevoel weerklonk in verbazing en stilte bij alle deelnemers. Gelukkig kon een kopje thee of koffie, aangeboden door N-VA Mortsel, ons allen weer verwarmen! Daarna ging het met lift en trap tot op het dak van de IJzertoren. Onder deskundige uitleg van de twee gidsen en met het prachtige zicht op de IJzerstreek kreeg de onderwaterzetting van de streek en het halt toeroepen van het Duitse leger meer betekenis. Met de trap daalden we verdieping per verdieping af door het prachtige “Museum aan de IJzer”. Herinneringen aan het harde leven, het vele leed en de gruwelijke waanzin van oorlog!

Na een broodjesmaaltijd en voor de liefhebbers een lekker streekbiertje, wandelden we  naar buiten om nog even te genieten van het prachtige weer en te wachten op het vertrek per boot over de IJzer richting Nieuwpoort. Vanop het bovendek en wederom onder deskundige begeleiding van een gids, konden we genieten van de mooie uitzichten op de toen volledig ondergelopen IJzervlakte. Zo maakten we ook kennis met verschillende herdenkingsplaatsen aan WOI. Met de haven van Nieuwpoort in  zicht begon het toch een beetje frisser te worden.

Na een geslaagde dag in een aangename sfeer bracht de autobus ons terug naar onze thuisbasis ‘Mortsel’.

Met dank aan de organisatie en graag tot een volgende uitstap!