Mortsel herdenkt bombardement

Op 4 april 2011

Gisteren werd op het kerkhof van Mortsel-dorp naar jaarlijkse traditie een hulde gebracht aan de slachtoffers. Voor het tweede jaar op rij was ook de Amerikaanse ambassadeur Howard Gutman aanwezig. In 2010 was hij de eerste ambassadeur van de Verenigde Staten die de plechtigheid bijwoonde. "Vorig jaar was een emotioneel moment. De belangrijke vraag is: 'Waar waren we de 67 jaar daarvoor'. We kunnen enkel zeggen dat we de moed niet hadden om het verdriet van Mortsel te delen en de schuld op ons te nemen", zei Gutman.

Na de plechtigheid en de bloemenhulde plaatsten Mortselse schoolkinderen plantjes op de 471 kruisjes van slachtoffers van het bombardement. Schepen Erik Broeckx (N-VA) beloofde een opwaardering van het kerkhof. "Deze stille plaats is heilig voor Mortsel. Tegen de 70ste herdenking in 2013 wensen we het huldemomument en de kruisjes opwaarderen. Ook plannen we een ontvangstgebouw".