Mortsel denkt na over gezamenlijk zwembad

Op 16 september 2011

Voor de tweede keer in nog geen jaar tijd is het Mortselse zwembad Den Bessem afgelopen dinsdag geconfronteerd met zijn leeftijd. Door een probleem met de vasthechting kwam boven het kleine instructiebad een deel van een verluchtingskoker los. Nadat een onderhoudsfirma het euvel heeft hersteld, moet dat gedeelte van het zwembad vandaag, vrijdag, weer kunnen opengaan.

Tijdens de jaarwisseling bleef Den Bessem al enkele weken dicht, toen er problemen met de stabiliteit van de kuip van het zwembad werden vastgesteld. Na herstellingen mocht er begin januari wel opnieuw worden gezwommen, al moesten er eind juni bijkomende herstellingen worden uitgevoerd.

Omdat het veertig jaar oude zwembad duidelijk zijn beste tijd heeft gehad, wil Mortsel werk maken van een alternatief voor de zwemclubs en -liefhebbers. "De stabiliteit wordt sterk opgevolgd. Om de drie maanden is er een controle. Met herstellingen kan het zwembad open blijven, al kan dit geen tien jaar meer aanslepen", licht de Mortselse sportschepen Koen Dehaen (N-VA) toe.

Nadenken over locatie

In zijn denkoefening van hoe het dan wel verder moet, gaat hij met zijn collega's van Boechout, Borsbeek, Lint, Ranst, Wommelgem, Hove en Edegem eind deze maand van gedachten wisselen. "Mortsel neemt het initiatief om te praten over de bouw van een intergemeentelijk zwembad. In Den Bessem komen heel wat scholen zwemmen. Als dat bad verdwijnt, levert dat ook problemen voor andere gemeenten op. Daarom wil ik met hen brainstormen over een intergemeentelijk zwembad. Geïnteresseerde gemeenten kunnen dan als huiswerk onder meer eens nadenken over een geschikte locatie en hoe zij zo'n zwembad zien functioneren. Hoewel Mortsel dit initiatief heeft genomen, vind ik niet per se dat een intergemeentelijk zwembad in Mortsel een plaats moet krijgen. Afhankelijk van de interesse van de andere gemeenten kan een geschikte locatie worden gezocht."

Koen Dehaen hoopt voor medio volgend jaar de denkoefening rond te hebben, zodat het project bij aanvang van de volgende bestuursperiode in 2013 meteen op de rails kan worden gezet.

Hoewel sportschepen Koen Dehaen een intergemeentelijk zwembad niet noodzakelijk in Mortsel wil zien staan, heeft de stad wel ruimte voor zo'n project liggen aan Gasthuishoeven. "Langs de spoorlijn naar Boechout willen we in de toekomst het sportlandschap realiseren. Volgens het plan brengt de stad daar verschillende actieve sportverenigingen samen, zoals voetbalclub VC Mortsel Oude God en de tennis- en honkbalvereniging. Er is ook ruimte voor de eventuele bouw van een zwembad." Deze maand moet de gemeenteraad het dossier op weg zetten