1,4 miljoen euro voor nieuwe fietsinfrastructuur in Mortsel

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verhoogt het investeringsbudget voor de fiets naar een historisch hoog niveau – en dat gaan we ook in Mortsel merken. Nog dit jaar is er 1,4 miljoen euro Vlaams geld vastgelegd voor nieuwe fietspaden in onze stad. “Geweldig nieuws voor de fietsers”, zegt burgemeester Erik Broeckx (N-VA). “Fietsen langs de Krijgsbaan wordt dankzij deze Vlaamse investering vlotter en veiliger”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Weyts trekt het investeringsbudget voor de fiets daarom op naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt de magische kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Nu is er ook een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar met alle concrete projecten. Dat plan bevat ook goed nieuws voor Mortsel, kwam burgemeester Broeckx te weten.

We ijveren al lang voor meer fietsinvesteringen, denk bijvoorbeeld aan de fietsostrade”, zegt Erik Broeckx. “De budgetten uit het Fietsinvesteringsplan gaan voort op dat elan.

Uit het Fietsinvesteringsplan van minister Weyts blijkt dat er dit jaar nog 1,4 miljoen euro Vlaams geld is vastgelegd voor gloednieuwe fietsinfrastructuur. Concreet gaat het om het structureel onderhoud van de fietspaden langs de R11 - Krijgsbaan tussen de Neerhoevenlaan en Grotenhof. Het gaat puur om Vlaams geld voor deze fietspaden, dus bovenop de middelen die de stad vrijmaakt voor de fietspaden langs de lokale wegen.

Die inspanningen samen betekent een substantiële boost van het fietsbeleid in Mortsel. We zijn blij ook lokaal de vruchten te plukken van het Vlaamse investeringsbeleid”, besluit Broeckx.